Załącznik 

                                                                                                                                                                                                                                                                                         do Uchwały Nr XLVII/524/06

                                                                                                                                                                                                                                                                                              Rady Miejskiej w Suwałkach

                                                                                                                                                                                                                                                                                                       z dnia 26 kwietnia 2006 r.

 

statut

domu pomocy społecznej „kalina”

w suwałkach

 

rozdział i

postanowienia ogólne

§ 1. 1. Dom Pomocy Społecznej „Kalina” w Suwałkach, zwany dalej Domem, jest jednostką organizacyjną Miasta Suwałki o zasięgu ponadlokalnym.

2. Dom jest miejscem pobytu dla 195 osób dorosłych obojga płci, przewlekle somatycznie chorych wymagających całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności niemogacych samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.

3. Siedzibą Domu są Suwałki, ul. Gen. K. Pułaskiego 66.

§ 2. 1. Dom działa na podstawie:

1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społeczenej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1487, Nr 180, poz. 1493).

2) Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r.                     w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 217, poz. 1837).

3) Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104).

4) Innych przepisów prawa regulujących działalność dps.

rozdział ii

cele i zadania domu oraz zakres świadczonych usług

§ 3. 1. Celem Domu jest zapewnienie osobom w nim przebywającym, zwanym dalej mieszkańcami, całodobowej opieki z uwzględnieniem stopnia ich fizycznej i psychicznej sprawności oraz prawa do wolności, intymności, godności i poczucia bezpieczeństwa.

2. Dom funkcjonuje w oparciu o indywidualne plany wsparcia mieszkańca, opracowywane z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia                      i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim.

3. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany pracownikiem pierwszego kontaktu, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy Domu.

4. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno – opiekuńczych.

§ 4. 1. Dom świadczy mieszkańcom, usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z ich indywidualnych potrzeb:

1) w zakresie potrzeb bytowych zapewnia:

a) miejsce zamieszkania,

b) wyżywienie,

c) odzież i obuwie,

d) utrzymanie czystości.

2) w zakresie potrzeb opiekuńczych zapewnia:

a) udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

b) pielęgnację,

c) niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych.

3) w zakresie potrzeb wspomagających zapewnia:

a) udział w terapii zajęciowej,

b) podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,

c) zaspokajanie potrzeb religijnych i kulturalnych,

d) warunki do rozwoju samorządności mieszkańców,

e) nawiązywanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,

f) usamodzielnianie mieszkańców w miarę ich możliwości,

g) pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,

h) bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,

i) przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność do informacji o tych prawach,

j) sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków.

§ 5. 1. Dom pokrywa w całości wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspokajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych.

2. Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.

§ 6. 1. Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

2. Dom może pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne                            w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

§ 7. 1. Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania, ustalonego przez Prezydenta Miasta Suwałk i ogłoszonego w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.

2. Opłatę za pobyt w Domu wnoszą:

1) mieszkaniec, nie więcej niż 70% swojego dochodu,

2) małżonek, wstępni przed zstępnymi mieszkańca Domu,

3) gmina, z której osoba została skierowana, w wysokosci różnicy między średnim kosztem utrzymania a opłatami wnoszonymi przez osoby o których mowa w pkt 1 i 2.

rozdział iii

organizacja i zarządzanie

§ 8. 1. Domem kieruje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności zastępca dyrektora lub inny wyznaczony przez niego pracownik.

2. Stosunek pracy z dyrektorem Domu na podstawie umowy o pracę nawiązuje Prezydent Miasta Suwałk.

3. Stosunek pracy z pozostałymi pracownikami nawiązuje dyrektor Domu.

§ 9. 1. W skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) dział terapeutyczno – opiekuńczy,

2) dział medyczno – rehabilitacyjny,

3) dział gospodarczy i obsługi,

4) sekcja finansowa,

5) samodzielne stanowiska pracy.

3. Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań poszczególnych działów, sekcji i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny opracowany przez dyrektora Domu i przyjety przez Prezydenta Miasta Suwałk.

§ 10. 1. Dom może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim niezamieszkujących.

2. Dom może prowadzić działalność gospodarczą w formie gospodarki pozabudżetowej z przeznaczeniem uzyskanych środków na zaspokajanie potrzeb mieszkańców.

rozdział iv

postanowienia końcowe

§ 11. 1. Dom może posiadać własną nazwę oraz znak.

2. Na pieczęciach, tablicach, wywieszkach oraz w korespondencji Dom używa nazwy Dom Pomocy Społecznej „Kalina” w Suwałkach.

3. Dom jest jednostką budżetową Miasta Suwałki. Zasady prowadzenia przez Dom gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

4. Dom prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrebnymi przepisami.